english    |    български    |    romanian

Наемателите отново диктуват правилата - интервю с Ростислав Димитров за в-к "Строителство Градът"

2009-07-27

Ростислав Димитров

- На какъв етап на развитие е Вашият проект?

- Проектът е в етап груб строеж, като към момента сграда “С” е на 4-ти етаж, сграда “В” е на 5-ти етаж и сграда “А” е на 3-ти етаж. Всеки, който се интересува от нашата инвестиция, може да провери на какъв етап е тя на страницата на Бизнес Парк Русе - bpr.bg, където е публикуван актуален снимков материал на етапите на строителството.

- Кога очаквате да бъде завършен и пуснат в експлоатация?

- Нашите планове са първата сграда да бъде напълно приключена и готова за експлоатация през третото тримесечие на 2011 г.

- Имате ли вече заявен интерес от бъдещи наематели?

- Да, имаме. В момента ние самите не сме започнали активен процес на отдаване под наем на площите, имайки предвид, че има повече от година до пусковия срок. Единствените наематели, с които в момента водим преговори, са наематели които биха наели по-големи офис площи и които имат специфични изисквания към офис помещенията. Това ще ни даде възможност да се съобразим с техните нужди и да договорим някои от довършителните работи.

- Как се отразява кризата на търсенето на офис и търговски площи в национелен, а защо не и в регионален мащаб?

- Първо, трудно е да се каже в национален мащаб най-вече, защото във всяко едно отношения България има две лица - това са София и всички останали. По отношение на офисите това важи в пълна сила. Не знам точната цифра, но мисля, че към днешна дата в София се намират около 80% от офисите от клас “А” и “B”. Търсенето на офис площи не е намаляло толкова, колкото предлагането се е увеличило. Мисля, че най-после се възстановява баланса, отново наемателят е този, който дава парите и диктува правилата. До преди година, година и половина, баланса на силите беше обратен и за офисите, и за търговските площи и това за мен лично беше нелогично.

- Как оценявате пазара на офис площи в града?

- Що се отнася за Русе специално, то предлагането на офиси е главно в жилищни кооперации и рядко в административни сгради, които не отговарят на никакви стандарти и предлагат сходни условия с жилищните кооперации. Сегмента, в който навлизаме ние или по-точно - офиси от клас “А”, не съществува в Русе, така че е трудно да се говори какъв е пазара. Въпреки това сме убедени, че фирмите в града могат да оценят предимствата на модерните офисни пространства, просто до сега не са имали избор на такива. При нас като инвеститор в проекта кризата към момента оказва и позитивно влияние, свързано с редуциране на разходите за строителство, което ни позволи  да предложим наемни нива от 6,5 евро/кв.м. в момената, в който излезем на пазара и да поддържаме по първоначални сметки, такса за управление и поддръжка, или така известния service charges, на нива  от около 1 евро/кв.м. Тези цифри ни доближават дори до цените в жилищните кооперации. Така че за сега кризата ни направи по-конкурентно способни.

- Много хора смят за надценен пазара на недвижими имоти, особено тези на търговските и офис проекти в град Русе. Какво е Вашето мнение?

- Пазарът на имоти в различна степен не само в Русе, но и в цяла България се оказа надценен, но той е надценен най-вече за хората, които не успяха да изберат правилната локация и правилните партньори, с които да реализират проектите си. Допълнително голяма част от големите обекти започнаха да се изграждат, когато строителството беше доста скъпо и това утежни още повече ситуацията за инвеститорите, особено за тези, които търсеха бързата печалба, изграждането и моменталната продажба на проекта си, а такива в България не са малко и Русе не прави изключение. Ние сме на първо място 100% семейна  компания, но също и русенска такава. Бизнес моделът, който следваме от самото начало, е изграждането и експлоатацията на сградите, а не тяхната продажба. Нашата цел е след няколко години да имаме напълно изграден и работещ проект, проект, в който ние ще държим да удовлетворяваме наемателите в степен, в която те ще искат да останат наши наематели за възможно най-дълъг период от време, преспективите, които сме заложили за този проект, не са за 2 или 5 години, а по-скоро за 15-20 години. Поради тази причина ние не оценяваме пазара, в който навлизаме, като надценен, но както казах, може би е такъв за някой от инвеститорите.

- Какви са основните трудности пред реализирането на подобен голям проект в град като Русе?

- Когато говорим за големи проекти, трябва да сме наясно, че те не се случват изведнъж. Те са плод на задълбочени проучвания, анализи и оценка на риска. Това, което ни предпазва от трудностите, е доброто познаване на българското заканодателство, правилният избор на точните партньори и планирането в дългосрочен план, без което не би могъл да се случи нито един проект. Също така срещнахме разбиране и от всички институции които не са малко, когато говорим за строителство,  за което благодарим.     

 

 

Архив новини

2008-09-08 - Официален старт на строежа на Бизнес Парк Русе

2008-09-03 - „Ирис" АД запозна медиите с най-новия си проект – Бизнес Парк Русе

2008-09-01 - "Бизнес Парк Русе е комфорт, престиж и високо ниво на сигурност" - Миглена Димитрова, изп.директор на „Ирис” АД

2008-09-01 - "Ние ще предоставим качествени площи за фирми които искат да инвестират в града" - Ростислав Димитров, прокурист на „Ирис" АД

2008-09-01 - "Бизнес Парк Русе е сериозна инвестиция за нашия град" - Божидар Йотов, кмет

2008-09-01 - "Паркът ще осигури на бизнеса качествена работна среда" - Мария Димова, Областен управител